tisdag 5 april 2011

Vem är viktig i ditt liv (ړײ)

Har ni tänkt på att allt i dagens samhälle så ska gå så fort!
Vi jäktar och skyndar överallt och alltid...
Ibland så kommer jag på mig själv att "skynda" och jag är ledig hela dagen? Tänk hur det har blivit.
Så numera gör jag det bästa för att sortera upp saker  efter vad som är "måsten" och vad som kan vänta ett tag till.
En mening som jag använder mig mycket av i min sortering är just "Vad är det värsta som kan hända om jag inte gör det här!" och då inser jag att det är få saker som jag måste göra akut, med andan i halsen - halvspringandes genom dagarna.

Däremot så är jag så otroligt tacksam för mina nära och kära! De är några som man lätt tar för givet och vid stressiga perioder med massor med långa jobbdagar så är det svårt att hinna med alla. Då är det viktigt att satsa den lilla tiden som finns på kvalite tid och verkligen vara närvarande "Här och nu" utan bråk och konflikter.

Tavla Gävle!

"En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full och studenterna samtyckte till att den var det. 
Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt så småstenarna rullade ner i tom-rummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full och de höll med om att den var det.
Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen och han frågade ännu en gång om burken var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt ”ja”.
Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.
- Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.
Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.
Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till, åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om golfbollarna först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.
En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar. Professorn log och sade, jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän. Så om livet känns fullt, tänk då på denna lilla berättelse och glöm inte bort alla era vänner."

Så det är precis det fröken W ska göra! Jag ska strax möta två av mina finaste barndomsjuveler, dricka kaffe och surra strunt ett tag för att senare hinna träffa bror och hans sambo innan de reser till Gävle igen.

Så ta dig tid ibland och fundera på vem och vad som är viktig i ditt liv och vad du ska välja att lägga din värdefulla tid på!

Jag väljer att lägga min tid, omtanke och kärlek på de människor som ger mig energi, kraft och tycker om mig precis som jag är..... eller rättare sagt "just för att jag är"......
                                         Den bästa dagen till dig!
                                         With Love Wichtoria (ړײ)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar