tisdag 28 december 2010

Mina små "må-bra-stunder" under dagen!

Börjar mina dagar med att ställa väckaren 10-20 minuter tidigare än vad jag egentligen behöver kliva upp.
Senaste tiden har det varit stora diskussioner om Spikmattans egentliga effekter på kroppen.
Har själv använt mig av denna underbara matta i några år nu och den har hjälpt mig på många olika sätt.
Som med alla andra metoder och behandlingar så utför den inga under.....
... men vad finns det egentligen för Dunder Doktor eller Super Duper Metod som tar bort åratals problem i ett ögonkast?


Långsiktigt användande ger bästa effekt!



De massor, massor och åter massor med små vassa piggar ger ett jämnt tryck mot musklerna och gör så att de slappnar av.
Jag har använt mig av triggerpunktsbehandling på massvis med människor med alla möjliga åkommor, allt från tinituss liknande problem- yrsel- vad problematik- tennisarmbåge- migrän- synrubbningar, mm med stor framgång.
Efter några behandlingar kan åratals problem vara borta eller åtminstone kraftigt förbättrade.

Spikmattans små piggar fungerar på liknande sätt, med tryck på muskeln och frisättande av hormoner som tar bort smärttopparna det vill säga lindrar smärtan.

....och sömnen har aldrig varit bättre!

Så vad spelar det för roll om det inte alltid är vetenskapligt bevisat. Funkar det för dig så är det superbra, för någon annan människa passar det kanske inte alls. Men dömma ut något innan man prövat det slutade jag med som barn.

På detta sättet börjar och slutar jag mina underbara dagar!




Klara, färdiga, andas!

Tar mina 5-minuters andningspauser ute i den härliga naturen inandandes vår friska nordiska luft.

"Sätt dig ner och slappna av. Blunda. Andas genom vänster näsborre. Håll för den högra  med hjälp av höger tumme och andas långa djupa andetag  genom näsan ända ner i magen och fyll sist upp bröstkorgen.
Andas ut först bröstkorg och sist magen.
OBS! Kolla/känn att magen åker ut när du andas in och sjunker tillbaka när du andas ut.
3-5 minuter räcker.
Nu aktiveras ditt parasympatiska nervsystem och du blir lugnare".

Andas dig pigg!
"Gör samma som ovan men håll för vänster näsborre och andas med enbart den högra. Långa djupa andetag. På det här sättet får du igång ditt sympatiska nervsystem och du känner dig piggare".

En helt underbar start på den bästa dagen!

PS. VÄSTERLÄNDSK VETENSKAP
bekräftar det buddhistmunkar vetat i tusen år:
Meditation är bra för välbefinnandet.
Med hjälp av magnetkamera har man sett att när
vi fokuserar på en enda sak
under längre tid ökar kreativiteten i vänstra
sidan av pannloben-
Vilket skänker lugn och lycka!
MEDITERA MERA!

(Källa; Svd)




Fram till 1960-talet såldes speciella näskannor på apoteken. Därefter har nässprayer fått en ökad användning och saltvattensköljningar av näsan har tenderat att glömmas bort trots en utmärkt effekt.
En ny produkt utvecklad i Sverige är nässköljaren Nasaline som säljs på Apoteket. Man blandar kroppsvarmt vatten med vanligt salt (utan tillsatser som jod) och sköljer sedan. En enkel metod att skölja näsan med saltvatten vid t.ex. förkylningar, bihåleinflammationer, allergier och irriterad näsa på grund av vistelse i torr, dammig eller rökig miljö. Saltpåsar finns att köpa till eller så blandar du din egen saltlösning enligt anvisning.

Nässköljningen spolar bort pollen, damm- och sotpartiklar och irritationen i näsan dämpas och slemhinnorna återfuktas.
Sköljning med saltvatten i näsan är en väl beprövad metod för att rensa bort bakterier.
Inga kända biverkningar och bra vid förkylning och allergi.
Man ska inte dela på en Nasaline utan var och en får ha sitt exemplar. Nasaline sköljs ren med hett vatten och får lufttorka.
Kostar ca 119 kr på Apoteket.



Utöver dessa saker så är mina Guldkorn under dagarna mina underbara nära och kära♥♥♥♥♥ mitt energigivande jobb och träning i massor som jag älskar och att ALLTID se det bästa i människor och situationer.

"Det finns inget som passar alla men något som passar alla"!

Så det gäller att hitta just dina ljusglimtar i tillvaron!


♥Wic♥ht♥or♥ia♥



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar